Gmina Załuski podjęła decyzję o realizacji projektu pt.: „Budowa oczyszczalni przydomowych”. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości płynnych lub przydomową oczyszczalnię ścieków wynika z „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Załuski” przyjętego Uchwałą Nr 223/XXX/2006 Rady Gminy Załuski dnia 26 kwietnia 2006r. Nieprzestrzeganie przepisów Regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej w ustawie z 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 12, poz. 114 ze zm.).
W Gminie Załuski w ostatnich latach ilość wytwarzanych ścieków komunalnych systematycznie wzrastała w następstwie dynamicznego wodociągowania wsi. Obecnie teren Gminy jest w 100% zwodociągowania, dlatego zadaniem priorytetowym jest wyposażenie gospodarstw posiadających instalację wodną w urządzenia do oczyszczania ścieków. Po dokonaniu wielowariantowej analizy rozwiązań gospodarki ściekowej pod względem technicznym jak i ekonomicznym, Gmina Załuski podjęła decyzję o realizacji projektu pt.: „Budowa oczyszczalni przydomowych”.
zakładał budowę pięciu oczyszczalni lokalnych dla największych miejscowości. Pozostałe jednostki osadnicze, których nie objęto kolektorami zbiorczymi w systemie oczyszczalni lokalnych, przewidziano do budowy indywidualnych systemów oczyszczania ścieków.
przewidywał budowę dwóch oczyszczalni lokalnych: w Szczytnie i Kroczewie. Sieć kanalizacyjna byłaby rozplanowana tak jak sieć wodociągowa. W wariancie brak jest oczyszczalni indywidualnych.
przedstawia koszty skanalizowania całej gminy z zastosowaniem przydomowych.
Po przeanalizowaniu trzech wariantów rozwiązania problemu gospodarki ściekowej na terenie Gminy Załuski za celowe należy uznać zastosowanie wariantu III. Zarówno pod względem technologicznym jak i ekonomicznym, w wariancie tym należy spodziewać się osiągnięcia najlepszych efektów.
Za zastosowaniem Wariantu III przemawiają:
KANALIZACJA INDYWIDUALNA |
KANALIZACJA ZBIORCZA |
---|---|
System rozproszony mogący objąć wszystkie zabudowane nieruchomości w gminie |
System skoncentrowany mogący objąć jedynie obszary o zwartej zabudowie |
Aktywna rola mieszkańców w budowie systemu. Wola uczestnictwa mieszkańców w programie może wyznaczyć obszar i efekty ekologiczne powstające w wyniku realizacji programu |
Pasywna rola mieszkańców w budowie systemu oczekujących na stworzenie warunków wykonania przykanalika do kanalizacji liniowej |
Relatywnie niskie nakłady inwestycyjne na budowę kanalizacji sanitarnej |
Wysokie nakłady na budowę oczyszczalni zbiorczej i kanalizacji liniowej |
Gmina nie ponosi kosztów eksploatacji systemu |
Gmina partycypuje w kosztach eksploatacji systemu |
Niski koszt neutralizacji ścieków, nie przewiduje się wzrostu kosztów eksploatacji systemu |
Wyższe niż w przypadku kanalizacji indywidualnej koszty usług kanalizacyjnych. Prognozowany wzrost kosztów usług kanalizacyjnych |
Możliwość odprowadzenia oczyszczonych ścieków z oczyszczalni indywidualnej do gruntu i wód powierzchniowych |
Możliwość odprowadzenia ścieków z oczyszczalni zbiorowej jedynie do wód powierzchniowych |
Możliwość dzielenia programu kanalizacji gminy na etapy uzależnione od możliwości ich sfinansowania przez budżet gminy i mieszkańców |
Konieczność budowy oczyszczalni zbiorczej i sieci kanalizacyjnej zapewniającej wymagany dopływ ścieków, uniemożliwia podział zadania na etapy w początkowej fazie projektu |
Pełny efekt ekologiczny powstaje z chwilą uruchomienia każdej zainstalowanej oczyszczalni |
Uzyskanie pełnego efektu ekologicznego jest możliwe po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej i obciążenia oczyszczalni znamionową ilością ścieków. |
Nie ma potrzeby rozkopywania ciągów drogowych oraz uzyskiwania zgody właścicieli działek na budowę siei kanalizacyjnej w obrębie ich działek |
Budowa kolektorów sanitarnych zbiorczych stwarza konieczność rozkopywania ciągów drogowych, co zwiększa koszt realizacji programu, ponieważ dodatkowo należy sfinansować koszt zajęcia pasa drogowego oraz doprowadzenia – po zakończeniu inwestycji – drogi do stanu używalności |
Możliwość współfinansowania budowy systemu przez gminę i mieszkańców |
|
Możliwość pozyskania przez gminę niskoprocentowych kredytów i dotacji na realizację programu |
1. Szczelny zbiornik bezodpływowy (szambo) opróżniany okresowo taborem asenizacyjnym; ścieki wywożone są do punktu zlewczego w oczyszczali zbiorczej. Wadą systemu jest wysoki koszt usług asenizacyjnych.
2. Osadnik gnilny z rozsączeniem podczyszczonych ścieków do gruntu.
W osadniku zachodzą procesy sedymentacji i flotacji oraz sedymentacja osadu. Ostateczne oczyszczenie ścieków następuje w warstwach gruntu pod drenażem rozsączającym. Adsorpcja zanieczyszczeń na powierzchnię cząstek gruntu powoduje rozwoju mikroorganizmów powodujących rozkład zanieczyszczeń organicznych na stałe i gazowe produkty nieorganiczne oraz na masę komórkową, tworząca wokół cząstek gruntu biomasę. Niekontrolowany przyrost biomasy może prowadzić do zmniejszenia przepływu ścieków lub uniemożliwić ich odprowadzenie do gruntu. Osadniki gnilne z drenażem rozsączającym uniemożliwiają kontrolę skuteczności oczyszczania ścieków. Prawidłowo wykonany drenaż rozsączający wymaga ułożenia ich na znacznej powierzchni.
Do zamontowania drenażu potrzebne są sprzyjające warunki:
Najlepszy jest grunt piaszczysty lub gliniasto-piaszczysty. Jeżeli grunt jest trudno przepuszczalny lub zbyt łatwo przepuszczalny, trzeba go wymienić na piasek i dopiero na jego powierzchni ułożyć drenaż rozsączający. Gdy poziom wód gruntowych jest wysoki, wykonuje się tak zwany kopiec filtracyjny. Drenaż rozsączający układa się na nasypie o wysokości zapewniającej wymaganą odległość od wód gruntowych (czyli co najmniej 1,5 m). Przykrywa się go warstwą ziemi, która ma chronić przed mrozem i wodami opadowymi. Takie rozwiązanie zwykle wymaga przepompowywania ścieków.
Przydatność gruntu do rozsączania podziemnego może ocenić tylko specjalista.
Lokalizując drenaż, trzeba zachować minimalne odległości:
Długość i liczba ciągów drenarskich zależy od ilości ścieków dopływających, czyli od liczby stałych użytkowników oczyszczalni i warunków gruntowych (na przykład od wodoprzepuszczalności gruntu). Dla pięcioosobowej rodziny potrzebny jest drenaż składający się z 3-4 ciągów, długości 15-18 m każdy. Rury drenażowe układa się najczęściej na głębokości około 40 cm pod powierzchnią terenu, ze spadkiem 05-1,5%, zgodnie z kierunkiem przepływu ścieków i otacza warstwą kruszywa. Minimalna głębokość ułożenia drenażu to 35 cm, a maksymalna - około 80 cm. Odległość między ciągami to minimum 1,5 m.
3. Oczyszczalnie ze stałymi złożami biologicznymi.
W domach jednorodzinnych rzadko stosuje się oczyszczanie ścieków na złożu biologicznym. Jest to sposób wykorzystywany w trudnych warunkach wodno – gruntowych (wysoki poziom wód gruntowych, grunt nieprzepuszczalny albo bardzo przepuszczalny). Złoże biologiczne jest także niewrażliwe na zmiany przepływu ścieków w ciągu dnia i kilkudniowy całkowity brak dopływu. Jest również dobrym rozwiązaniem na terenach o zwartej zabudowie, gdyż nie wymaga dużej powierzchni.
Złoże biologiczne to zamknięty zbiornik wypełniony materiałem filtracyjnym, np. skałą wulkaniczną, tłuczniem kamieniami. Na powierzchni stałego złoża biologicznego rozwijają się mikroorganizmy wykorzystujące zanieczyszczenia jako pokarm. Na powierzchni złoża tworzy się błona biologiczna. Procesy rozkładu substancji organicznych wymagają natlenienia błony biologicznej. Oczyszczalnie budowane są zazwyczaj jako skomplikowane konstrukcje kilkuzbiornikowe. Wadą tych oczyszczalni jest relatywnie wysoka cena.
Rys. Oczyszczalnia z reaktorem biologicznym Wobet-Hydret.
4. Hydrobotaniczne oczyszczalnie ścieków.
Wykorzystują procesy sorpcji, reakcji utleniająco – redukujących oraz biologicznej aktywności roślin wodolubnych lub wodnych. Prawidłowo zaprojektowana oczyszczalnia ścieków wymaga powierzchni około 15 – 20 m2/mieszkańca. Wadą oczyszczalni jest zmniejszenie jej efektywności w sezonie zimowym.
5. Oczyszczalnie biologiczne wykorzystujące metodę osadu czynnego.
Bioreaktor z osadem czynnym nie wymaga dużej powierzchni. Jest wrażliwy na nierównomierny dopływ ścieków, który może niekorzystnie wpłynąć na efekt oczyszczania. Oczyszczalnie składają się z jednego zbiornika, w którym zachodzą procesy sedymentacji, flotacji, aeracji, utleniania biologicznego, nitryfikacji, denitryfikacji i defosfotacji. W komorze osadu czynnego następuje mieszanie i napowietrzanie ścieków oraz kłaczkowatych skupisk mikroorganizmów wykorzystujących zanieczyszczenia ścieków jako pożywkę. W oczyszczalniach następuje pełny proces oczyszczania ścieków. W wyniku procesu powstaje woda w 95% oczyszczona, która może być odprowadzona do gruntu, do oczka wodnego, rowu, rzeki lub służyć do podlewania roślin. Zastosowana technologia biologicznego oczyszczania ścieków z osadem czynnym gwarantuje otrzymanie parametrów ścieków zgodnie z obowiązującymi normami na okres życia projektu tj. 30 lat. Są też dostępne technologie oczyszczalni przydomowych, do których będzie można kierować nie tylko ścieki bytowe, ale również popłuczyny z dojarek.
Sterowanie pracą oczyszczalni odbywa się automatycznie. Oczyszczalnia nie wymaga, więc stałej obsługi, a jedynie okresowej kontroli.
6. Podsumowanie
O wyborze indywidualnej oczyszczalni ścieków decydują w znacznym stopniu nakłady inwestycyjne obejmujące koszt zakupu urządzeń oraz koszty ich montażu. Wybór indywidualnej oczyszczalni winien uwzględnić wymagania dotyczące jakości cieków oczyszczonych, warunki wodno – gruntowe oraz odbiorniki oczyszczonych ścieków. Niezwykle istotnym problemem jest możliwość kontroli pracy oczyszczalni – skuteczności oczyszczania ścieków. Oczyszczalnie biologiczne ze stałym złożem biologicznym w zbiorniku oczyszczalni oraz oczyszczalnie wykorzystujące osad czynny umożliwiają pełną weryfikowaną pomiarami kontrolę oczyszczalni.
Nabór do pierwszego etapu został już zakończony. Zapisały się 203 osoby fizyczne oraz 13 innych podmiotów, np. Urząd Gminy, szkoły, plebanie w Kroczewie i Kamienicy, gospodarstwa agroturystyczne i inne.
W kolejnych latach realizacja projektu będzie kontynuowana w zależności od zapotrzebowania.
Urząd Gminy Załuski NIP: 567-14-67-294 Gmina Załuski NIP: 567-178-34-57 |
Czas pracy urzędu: od pon. do środy: od 08:00 do 16:00 w czwartki: od 08:00 do 18:00 w piątki: od 08:00 do 14:00 |